Sidor

fredag 18 oktober 2013

Kakpresent och hemliga hallongrottor


Jag har verkligen blivit inspirerad till att hitta på saker att pyssla tillsammans med min lilla tjej på 2,5 år. Så nu målas det och limmas löv och bakas så står det står härliga till. Ett tips på en bra present som även små barn kan vara delaktiga i är presentpåsar med kakor. Kakorna bakar vi tillsammans, Lilla S brukar hälla i redan uppmätta mängder av ingredienserna och röra runt efter bästa förmåga. När det gäller sirapskakor så är hon gaffelansvarig vid utbakningen och när det gäller hallongrottor så ställer hon ut formar och trycker hål för sylten. Detta ger en extra charm till kakorna då hålen kan sitta lite var stans på kakan och även vara fler än bara ett. Sedan får Lilla S måla etiketter och jag lägger kakorna i cellonfanpåsar och häftar eller tejpar fast etiketten. (Cellofanpåsar finns att köpa t.ex. här.)

Dessa hallongrottor döljer dessutom en hemlig ingrediens. När jag googlade recept upptäckte jag att många använder marsanpulver i degen. Vi testade och det gav en jättegod vanilj/kolasmak. Rekommenderas varmt! Googla på "hallongrottor marsan" så får du massor av recept, det recept jag använde hittar du här.

6 kommentarer:

  1. Åh, så gulligt med de egenmålade etiketterna! Jag har gjort liknande och paketerat kakor och sånt i cellofanpåsar men aldrig kommit på att kidsen kan måla etiketten. Jättefint! :)

    SvaraRadera
  2. Jättefina!! Ja, det var allt en duktig kakhåltagare och etikettdesigner du har! Hallongrottor med dubbla hål för sylt, kan det bli bättre?? :)

    SvaraRadera
  3. Vad gott! Hallongrottor tillhör verkligen mina favoritkaksorter. Charmigaste etiketterna jag sett på väldigt länge, ha det bra Karin

    SvaraRadera
  4. Så fint! Och härligt att ha en hjälpreda i köket :-)

    SvaraRadera
  5. Superfina påsar!! Och vilket bra presenttips, verkligen något för oss! 😀

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Det är gör mig så glad och det är så roligt att få se vem som är här inne och kikar. Kram Maria