Sidor

måndag 18 februari 2013

Amerikansk chokladtårta med hallon


Igår hade vi födelsedagskalas för svärmor och svåger och inför detta var jag snabbt framme och tog på mig uppdraget som tårtbakare. Jag har sett fram emot att få en anledning till att plocka fram sockerpastan och blomstansarna igen. Jag googlade på bilder på chokladtårta och gick in och kollade recepten på de som jag tyckte såg godast ut. Det blev till slut en liten blandning av två recept, ett från drottningen av amerikanska bakverk Leila och ett från matbloggen Chez Sofia. Jag lade själv till ett lager med hallon blandat med lite grädde vilket blev väldigt gott och en bra brytning mot all choklad. Med facit i hand kunde jag gott haft ytterligare ett lager med hallongrädden, det får det bli nästa gång!


 En riktigt hög och fin tårta blev det med två lager chokladglasyr och ett lager hallon. Blommorna är gjorda av sockerpasta färgad med vanlig karamellfärg. Tårtan är spacklad med chokladglasyren från Leilas recept men jag fick den inte tillräckligt tjock. För att lösa detta tillsatte jag en inte så blygsam mängd florsocker och kakao vilket gjorde den både god och betydligt mer spackelvänlig. Tårtan blev riktigt mäktig så den räckte både till kalaset och till att sprida lite feststämning på jobbet denna gråa måndag, perfekt att man kan få hjälp att äta rester ibland!

5 kommentarer:

  1. Vilken fantastiskt fin tårta... maffigt hög måste jag säga!

    SvaraRadera
  2. Oj Oj vilken fantastisk tårta och den smakade nog väldigt bra!! MUMS!
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  3. Mums vad sugen jag blir! Hallon och choklad är en bra kombination.

    SvaraRadera
  4. Det både ser läckert ut och inte mindre sugen blir man av din beskrivning. Blir nog tvungen göra en riktigt maffig tårta en gång. Snart tror jag?

    SvaraRadera
  5. Sååå fin! Blir kalas sugen *hihi*

    kram kram Malin

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Det är gör mig så glad och det är så roligt att få se vem som är här inne och kikar. Kram Maria