Sidor

onsdag 28 mars 2012

Flygande applikation


Lilla s har som sagt vuxit ur sin mössa och behövde en ny. Jag har gått och klurat på att det vore roligt att göra en applikation som ger en något mer tredimensionell bild. Som vanligt testade jag mig fram och här är resultatet. Det blev en blomma som sträcker sig mot vårsolen och en fjäril som landat på barnets huvud.



Beskrivning: Applikationen är gjord i dubbel muddväv, sammanhäftad med vliesofix, vilket gör den tillräckligt styv för att hålla formen. Först ritade jag ut formen på en bit vliesofix, strök fast denna på tyget och klippte ut. Sedan strök jag fast det andra tyget och klippte ut igen. Om jag förstått det hela rätt så ska det räcka att stryka ihop tygerna. Men för att göra applikationen tåligare, och av dekorativa skäl, så sydde jag en stickning runt ytterkanterna (detta moment var svårast och gör jag det igen så ska jag prova att sy innan jag klipper ut). Sist fäste jag applikationen på mössan. Blomman sydde jag fast för hand med några stygn där varje blomblad börjar och fjärilen sydde jag på maskin för att markera "kroppen".



Gillar du den stickade koftan som lilla s har på bilden ovan? Spana in den och få länk till mönster här.



7 kommentarer:

  1. Så fantastiskt sött med fjärilen!!

    SvaraRadera
  2. Tjusiga mössor och fin blogg! Kul att du tittar in hos mig :)

    //Lina

    SvaraRadera
  3. Tack för din fina kommentar på min 'börja-jobba-avhandling' ;). Det värmde!
    Jättekul att jag kan följa vad du hittar på här nu när tisdagarna tagit slut för mig, men vi ses snart på en onsdagsdejt hoppas jag! Keep up the good work! Jag visar upp I&Es mössor så fort jag får chansen ;)

    SvaraRadera
  4. Jättefina mässor och kul med lite "levande" applikationer!!

    SvaraRadera
  5. Vilka underbart söta mössor! Läser att du är ny i bloggvärlden, välkommen!!

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara kläder!
    Allt är så himla fint!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Det är gör mig så glad och det är så roligt att få se vem som är här inne och kikar. Kram Maria